Risker finns med att trycka sin logotyp på klädesplagg med annat märke men storleken på risken kan ifrågasättas

Hej,

Jag undrar om man får trycka sin egen företags logo på ett märkesplagg som man köpt i butik?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga gäller främst varumärkesrätt och marknadsföring. Jag kommer att anta att ditt företag inte sysslar med märkeskläder. Ifall ni gör det är det dock viktigt för dig att veta att det är enklare att hävda varumärkesintrång mot konkurrenter inom samma bransch.

Ifall det är ditt företags logotyp i bemärkelsen att du äger rätten att använda företagslogotypen som varumärke för ditt företag finns det inget i sig som hindrar att du trycker upp märket på en klädesplagg. Om du kommit på logotypen själv eller har en licens har du rätt att framställa den på exempelvis kläder.

I och med att du vill trycka upp logotypen på ett plagg som redan har ett annat märke kan dock vissa varumärkesrättsliga problem uppstå. Genom att fästa ditt företags logotyp i samband med märket på tröjan kan asociationer väckas hos folk som ser tröjan om att ditt företag och ägaren av märket på tröjan har något slags samband. Det är möjligt att företaget som gjort tröjan inte vill att deras märke ska förknippas med deras märke. Eftersom du inte har utnyttjat deras märke genom att framställa ett liknande märke lär det dock vara svårt för det företaget att föra en framgångsrik talan om varumärkesintrång.

Att du använder din logotyp på kläder med ett annat märke kan möjligtvis ses som vilseledande marknadsföring ifall märkena kopplas på ett sätt som kan tyda på någon slags samhörighet mellan era märken. Ifall företaget som gjort klädesplagget inte gillar den samhörigheten kan de stämma dig, men det verkar väldigt osannolikt att de skulle ha framgång med en sådan talan och att de skulle upptäcka ditt eventuella intrång.

Sammanfattning
Så länge företagets logotyp kan ses som din egen genom att du äger den är du fri att använda den som du vill. Om den inte är din måste du ha tillstånd från rättighetsinnehavaren (upphovsman eller annan innehavare) om att använda logotypen.
Genom att fästa logotypen på ett klädesplagg med ett annat märke kan associationer bildas mellan era märken som inte uppskattas av innehavaren av klädesmärket. Företaget lär inte ha framgång med en talan om varumärkesintrång eftersom du inte inkräktat på deras varumärke genom att skapa ett liknande märke. Däremot kan företaget hävda att bruket av tröjan är marknadsföring som är vilseledande eftersom du antyder att det finns ett samband mellan ditt företag och klädesmärket genom att de två logotyperna syns på samma klädesplagg. Det känns dock väldigt osannolikt, åtminstone ifall du bara ska trycka din logotyp på en tröja.

Ifall du tänkte trycka logotypen på väldigt många klädesplagg av märket är mitt råd till dig att höra av dig till märket och få deras godkännande att trycka ditt företags logotyp i samband med deras märke. På så sätt undviker du risken att stämmas i domstol.

Jonas WesterRådgivare