Ringa narkotikabrott cannabisharts

Tjena, jag blev tagen igår med 5g hasch. Jag har aldrig varit dömd för något tidigare, nu undrar jag vilka böter jag kommer få, och vad som kommer ske efter! MVH Pawel

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Jag ska göra mitt bästa för att besvara den!

Det första som är viktigt att reda ut är huruvida 5 gram kan klassas som ringa narkotikabrott eller vanligt narkotikabrott. Cannabisharts klassas som narkotika och bestämmelserna för narkotikabrott regleras i narkotikastrafflagen: https://lagen.nu/1968:64.

Enligt din beskrivning så hade du ett innehav på 5 gram cannabisharts. Enligt praxis kan gränsen på ringa narkotikabrott samt narkotikabrott skilja sig väldigt mycket åt beroende på vilken typ av drog det är, mängden av narkotika samt om drogen är ämnad för eget bruk eller inte.

Gränsdragningen för ringa narkotikabrott rörandes cannabisharts går vid ungefär 50 gram. Det betyder att 50 gram och över ska anses vara ett vanligt narkotikabrott och då det under 50 gram ska det ses som ringa. Stor betydelse har dessutom lagts gällande vad personen i fråga har för avsikt med innehavet av drogen. Om innehavaren av narkotikan har som avsikt att sälja drogen kan gränsen för det ringa narkotikabrottet sänkas i jämförelse med vad det skulle göra ifall det ansågs vara för eget bruk. Endast personligt bruk eller innehav av personligt bruk ska kunna anses som ringa enligt förarbetena till narkotikastrafflagen.

I praxis har det dessutom gjorts skillnad på olika nivåer av Cannabisextrakt då det har fastslagits att cannabisharts med högre THC- halt kan ge ett hårdare straff än cannabisharts med lägre halt.

Då 5 gram av cannabisarts kan anses vara en relativt liten dos kan dagsböter bli aktuellt i ditt fall. Rätten brukar ta i beaktning ifall personen i fråga har blivit dömd för samma brott förut.

Jag hoppas att svaret gav dig mer klarhet!

Hälsningar,

Odysseas Georgakakis PaulssonRådgivare