Ringa narkotikabrott - anställas inom förskolan?

Jag undrar om en dom med böter för ringa narkotikabrott hindrar en att jobba med barn i förskola. Har hört att man kan beställa ett utdrag från belastningsregistret specifikt för jobb på förskola och skola och att domen för ringa narkotikabrott inte står med där. Stämmer det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det är korrekt uppfattat att du ska begära ut ett utdrag ur belastningsregistret när du erbjuds anställning inom exempelvis förskolan eller grundskolan. Det framgår av 2:31 skollagen. Vilka brott som finns antecknade i belastningsregistret vid ett eventuellt anställningsförfarande inom förskolan stadgas i 22 § 3 st. i förordningen om belastningsregister. Där nämns framförallt våldsbrott och sexualbrott. Narkotikabrott nämns inte och kommer således inte att synas i det utdrag du är skyldig att lämna in.

Vissa arbetsgivare har en möjlighet att själva kontrollera en arbetssökande i belastningsregistret. Då kommer alla uppgifter om brott som den arbetssökande har dömts för att synas. Dock finns inte en sådan möjlighet inom vanlig barnomsorg och förskoleverksamhet utan endast inom psykiatrisk sjukvård, vård av utvecklingsstörda eller vård av barn och ungdom.

Sammanfattningsvis kommer brottet ringa narkotikabrott inte hindra en person från att bli anställd vid en förskola eftersom brottet inte kommer att synas i belastningsregistret.

Jag hoppas att jag kunde bringa klarhet i frågan och om du har någon ytterligare fundering, kommentar eller synpunkt får du gärna lämna en kommentar i kommentarsfältet nedan.

Vänligen,

Josefin LindRådgivare