Ringa narkotikabrott

Vad innebär ringa narkotikabrott, vad är det exakt dom tar dig för. Kan dom ta dig även fast du inte har något på dig, utan att det bara finns synligt i t.ex urinprov?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, såväl bruk som innehav av narkotika är straffbart i Sverige. Det spelar således ingen roll om du har narkotika på dig eller inte (se Narkotikastrafflagen 1§ 1 st. 6 p.). Har du narkotika i urinen kan du därför dömas för olovligt bruk av narkotika. Har du föreskrivits narkotika av läkare för medicinskt bruk så är det lovlig användning och då kan du såklart inte dömas.

Huruvida brottet är ringa eller av normalgraden avgörs utifrån samtliga relevanta omständigheter vid varje enskilt fall men typ av narkotika och mängd är sådana parametrar som är högst relevanta. Vissa typer av narkotika med vanebildande eller hallucinogena egenskaperses med mer restriktiva ögon av lagstiftaren. Exempelvis kan innehav av en väldigt liten mängd heroin, LSD eller kokain komma att bedömas som narkotikabrott av normalgraden (se Narkotikastrafflagen 2§).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Anja BartholdssonRådgivare