Ringa bedrägeri

Hej. Jag jobbar på en restaurang. Det var en kund som tagit en nota under 1 månads tid. Den skulle batalas i slutet av november och har inte betalats än. Finns inga bevis mot personen. Notan står inte på någon särskilt namn. Kan man döma den personen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att kunden har tillgodogjort sig mat eller dryck på restaurangen och sedan inte betalat. Det är utgångspunkten jag har när jag formulerar mitt svar. Nedan hänvisas till Brottsbalk (BrB) och dess regler om bedrägeri. Lagen hittar du https://lagen.nu/1962:700#K9

Det brott som har begåtts när person tillgodogjort sig mat/dryck på en restaurang utan att betala är ringa bedrägeri, enligt 9 kap. 2 § 2 st. BrB. För att kunna döma en person för detta krävs dock att det finns en känd gärningsperson. Om det inte heller finns några bevis som knyter en person till brottet torde det vara svårt att hålla någon person ansvarig för brottet.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och hör gärna av dig om något i svaret var otydligt eller om jag har missuppfattat något.

Med vänlig hälsning,

Ida HellstenRådgivare