Revisorsintyg vi företagsöverlåtelse

Måste ett ett överlåtelsekontrakt skrivas av en revisor och är det ett krav på att revisorn ska bevittna när underskrifterna från säljaren och köparen sker?

I detta fal så handlar det om en butik/affärsverksamhet.

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vid en verksamhetsöverlåtelse ska du se till att du får förföljelserätt, vilket visar att säljaren har överlåtit sin verksamhet. För att det ska finnas en förföljelserätt behövs ett revisorsintyg som visar att verksamhetens har överlåtits till dig.

Ditt fall
Med ett revisorsintyg menas att en revisorn har åtagit sig uppdraget att vara revisor i bolaget. Jag kan inte hitta något krav om revisorn måste delta eller skriva överlåtelsekontraktet men utifrån de uppgifter jag hittar så räcker det att revisorn åtar sig att vara revisor för ert bolag.

Mitt tips till dig
Jag skulle vända mig till Bolagsverket för att få ett mer utförligt svar. De kommer hjälpa dig med vägledning när det kommer till frågor om företagsöverlåtelser. Kontaktuppgifter hittar du här.

Hoppas jag kunde ge dig lite hjälp på vägen!

Vänligen,

Hugo WimbyRådgivare