Reseersättning

Hej! Jag är stationerad på ett företag som ligger ca 4,5 mil från där min lastbil står. Får använda min egna bil varje dag. Har jag rätt till någon ersättning utöver att dra det på skatten?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Villkor gällande anställningsförmåner såsom reseersättning regleras inte i lag utan genom kollektivavtal, någon lagstadgad skyldighet att betala den aktuell typen av reseersättning finns därför inte. Om du har rätt till ersättning eller inte är beroende av vad som står i det kollektivavtal som gäller inom den sektor du jobbar.

Vänliga hälsningar,

Louise Eskesen

Louise EskesenRådgivare