Resa till Thailand vid ringa narkotikabrott

Blev dömd för ringa narkotika brott 2014-12. (Tidigare ostraffad) Erkände pga. rökning och fick dagsböter på ca 8500Kr, ingen rättegång.

Skall åka till Thailand (2veckor) 2016-12 och undrar om det kommer bli problem för passage in/ut mellan Sverige och Thailand?

Kommer passkontrollerna se informationen om mitt brott?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag har sett otaliga trådar på diverse forum som bedömer denna fråga och kommer fram till olika lösningar och svar när det gäller att komma in i Thailand vid ringa narkotika brott som är begånget i Sverige. Därför förstår jag att du blir orolig och undrar hur det ligger till rent juridiskt. För att svara din fråga på bästa sett kommer jag svara först generellt och sen hur det ligger till specifikt i ditt fall. Jag kommer utgå från att du kommer flyga till Thailand, har ett godkänt pass, ska vara turist och således inte söka visum (behövs inte om man stannar mindre än 30 dagar).

Om utländska myndigheters rätt att ta del av ett belastningsregister:

När en person begår ett brott i Sverige lagras brottet i belastningsregistret, se 3 § Lagen om belastningsregister (LOB) (https://lagen.nu/1998:620#P3S1). Vem som kan få del av uppgifterna som registret regleras både i nämnda lag och i förordning om belastningsregister (FOB) (här). Det är bara svenska myndigheter som har direkt åtkomst till belastningsregistret enligt 19-20 FOB (här). För att en utländsk myndighet ska få tillgång till ett belastningsregister måste de ha:

1. Ett internationellt avtal med Sverige enligt 11 § LOB (https://lagen.nu/1998:620#P11S1)

2. En anledning och det är att det måste röra sig om brottsbekämpning. Exempel kan vara om polisen i ett annat land behöver dessa uppgifter för att utreda ett brott. Om det inte rör sig om brottsbekämpning måste lämnas endast uppgifter ut om det föreligger särskilda skäl, se 24 § FOB (här)

Om förutsättningarna jag nämnt ovan är uppfyllda kan således ett utländsk myndighet få tillgång till uppgifter ur ett belastningsregistret.

Vad gäller i ditt fall?

Som du ser i föregående stycke har inte Thailändska myndigheter direktåtkomst till ditt belastningsregister. Eftersom du inte har begått något brott i Thailand finns det heller ingen anledning för dem att begära ut uppgifter ur ditt belastningsregister. Således kommer detta inte skapa några problem även om du är dömd för ringa narkotikabrott i Sverige.

För att vara extra säker på den juridiska bedömningen har jag även varit i kontakt med den svenska ambassaden i Bangkok och även de säger att Thailändska myndigheter inte vet om man är dömd i Sverige.

Så mitt slutgiltiga svar är att du kan åka till Thailand och semestra. Jag ber om ursäkt om svaret har tagit lång tid men eftersom jag ville vara säker på mitt svar har jag grundligt gått igenom och bearbetat informationen.

Ha en trevlig semester!

Med vänlig hälsning

Anton MagnussonRådgivare