Resa inom Schengenområdet.

Hej, jag bor i Sverige i ¤ år och jag har permanent, men min pass från min hemland är ogiltig.

Kan jag resa till danmark med min permanent eller?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Som jag förstår det så har du permanent uppehållstillstånd och vill resa till Danmark. För att svara på din fråga har jag framförallt använt mig av Migrationsverkets hemsida och Utlänningslagen (UtlL).

Huvudprincipen är att alla människor som befinner sig lagligt i Schengenområdet kan resa fritt utan att behöva visa pass när de passerar de inre gränserna. Detta gäller för de med uppehållstillstånd och visum i ett Schengenland och viseringsfria personer under de första 90 dagarna i Schengenområdet. Resenären måste dock kunna visa pass eller identitetskort, där nationaliteten framgår. Detta innebär att du kan resa till Danmark eftersom att du har ett permanent uppehållstillstånd i Sverige. Du måste dock kunna visa ditt uppehållstillståndskort tillsammans med ditt pass eller identitetskort från ditt hemland, med andra ord räcker det med att du uppvisar ett identitetskort.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare