Resa in och ut ur Sverige när man har uppehållstillstånd?

Hej! Jag och min thailändska pojkvän har ansökt om uppehållstillstånd för att han ska få flytta till mig i Sverige. Om han får tillståndet kommer han få svenskt personnummer, få jobba och har rätt till det sociala skyddsnätet i Sverige. Min fråga är, vad finns det för regler när han väl har kommit hit gällande att resa osv? Får man resa in och ut ur Sverige som man vill? Måste man spendera ett visst antal dagar i Sverige för att sen kunna få förlängt tillstånd?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett uppehållstillstånd kan antingen vara tidsbegränsat eller permanent och reglerna gällande resa in och ut ur Sverige skiljer sig lite dem emellan.

Tidsbegränsat uppehållstillstånd

Om din pojkvän får ett tidsbegränsat uppehållstillstånd så kan han lämna och resa tillbaka till Sverige så länge tillståndet är giltigt. Om han lämnat Sverige kan han kontakta en svensk ambassad eller generalkonsulat för att kontrollera att hans tillstånd fortfarande är giltigt.

Permanent uppehållstillstånd

Om din pojkvän får ett permanent uppehållstillstånd så kan han vara borta ifrån Sverige i upp till ett år och fortfarande behålla uppehållstillståndet. Om han är borta längre eller planerar att bosätta sig i ett annat land än Sverige så kan Migrationsverket återkalla uppehållstillståndet. Om man gör en anmälan om att få behålla sitt permanenta uppehållstillstånd så kan man vara borta ifrån Sverige i upp till två år (7 kap. 7 § utlänningslagen).

För mer information se här.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare