FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt24/10/2019

Resa in i USA när dömd för brott

Kan man resa till USA då man dömts för olaga intrång med dagsböter (ej grov olaga intrång).

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sverige är medlem i ett amerikanskt program som heter Visa Waiver Program. Programmet innebär kortfattat att medborgarna från vissa utvalda länder får resa in i USA utan att behöva ansöka om visum. Istället ansöker man genom Visa Waiver Programom om Electronic System for Travel Authorization (ESTA). I och med ESTA-ansökan måste man bland annat uppge ifall man är dömd för något brott. Är man är dömd för ett brott som bedöms vara av "moral turpitude" (betyder typ "moralisk skändlighet"), kan man bli nekad inresetillstånd. Vilka brott som exakt anses vara av "moral turpitude" är inte helt klarlagt (det är amerikanska regler). Om brottet bedöms vara av "moral turpitude" finns dock fortfarande möjligheter att få inresetillstånd, nämligen om brottet begicks innan man var 18 eller att brottet begicks för mer än fem år sedan. Detsamma gäller om brottet enbart har maximalt ett år i straffskalan och man inte varit fängslad i över sex månader.

Mitt råd är att först och främst testa att skicka in en ESTA-ansökan, man brukar få svar snabbt. Om du skulle bli nekad rekommenderar jag dig att vända dig till den amerikanska ambassaden och istället ansöka om ett så kallat turistvisum.

Hoppas att svaret har varit till någon hjälp!

För vidare rådgivning rekommenderar jag dig att vända dig till Lawlines telefonrådgivning alternativt Lawlines juristbyrå.

Hugo Snöbohm HartzellRådgivare