Resa från Egypten till Sverige

Jag vill bjuda en vän från Egypten till Sverige, max 2 veckor.

Vad gäller?

Hur går jag tillväga?

Hälsn

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid besök till Sverige under längre tid än 90 dagar krävs ett uppehållstillstånd för besök.

Då det rör sig om färre dagar, som i detta fallet, så kan besökaren behöva ett visum. Detta inkluderar egyptiska medborgare, se här. För att få ett visum krävs bland annat att man har en medicinsk reseförsäkring och ett giltigt pass.

Viktigt är att vara ute i god tid med ansökan, som kan göras tidigast 6 månader innan resan. Det är också starkt rekommenderat att inte boka och betala resa innan ansökan blivit godkänd.

Du kan läsa mer hos migrationsverket och Sveriges ambassad.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anna JohannessonRådgivare