FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt17/11/2017

Renoveringstider

I min brf finns riktlinjer för renovering som innebär att man får renovera och göra det som later mycket endast under vardagar mellan 8-17.

Och visst borrande på helger mellan 10-16 som att sätta upp en tavla.

Då vi renoverar allt själva så behöver vi såga och sätta upp en vägg under en helg mellan 10-16 - visst oljud men inget ihållande .

Kan vi göra det?

Ingen som arbetar vanligt och ska renovera helt själva kan göra det enligt dessa riktlinjer.

Vad kan hända om vi bryter dom?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om tider och när det ska vara tyst i huset handlar om sunt förnuft. Man får inte störa sina grannar oavsett vilken tid på dygnet det är. Vanligtvis sker en renovering under en begränsad tid och en del störande ljud är i ofrånkomliga. Givetvis ska man få renovera både på vardagar som på helger.

Om det finns ordningsföreskrifter (riktlinjer för renovering) i bostadsrättsföreningen fungerar dessa endast som rekommendationer. Det finns inget i lagen som säger att man kan bli vräkt eller dylikt om man inte följer dessa.

Man kan i princip renovera vilka tider man vill. Styrelsen får inte använda några sanktioner för att hindra er. Men det är viktigt att tänka på att det är olämpligt att slipa, borra i flera timmar utan uppehåll eller göra sådant som kan vara störande tidigt på morgonen eller sent på kvällen. Styrelsen kan alltså inte bestämma att ni endast får "borra upp tavlor" på helgerna. Högt oljud är som sagt ofrånkomligt när man renoverar och det finns ingenting som säger att man inte får renovera på helger.

Ett sätt att slippa konflikter är att prata med grannarna och visa hänsyn. Kanske genom att sätta upp en lapp i porten och informera om att ni ska renovera och hur lång tid det kan beräknas ta. Om man ber om förståelse för att det kan bli störande under en period så har man ökat toleransen från början!

Lycka till med renoveringen!

Hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga! Annars är du välkommen att höra av dig till mig på ni.dekeiser@lawline.se!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare