Renovering av sambos hus som inte är samboegendom

Jag har flyttat till min sambo i hans hus.Nu har vi snart renoverat hela huset,och jag har betalat ca 100000.Ska vi skriva nåt ifall vi går isär nångång,eller han dör,för då får jag väl inget av det jag har lagt på hans hus. Med vänlig hälsning, Gunilla

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Eftersom det rör ett samboförhållande blir sambolagen tillämplig som du hittar https://lagen.nu/2003:376.

Om du och din sambo går isär ska en bodelning göras. I bodelningen ska samboegendomen fördelas (8 §). Jag tolkar det som att din sambo hade förvärvat huset innan du flyttade dit, vilket i så fall innebär att huset inte är förvärvat för gemensamt bruk, vilket gör att huset inte är samboegendom (3 §).

Frågan är då om din värdetillförsel till huset har någon relevans vid en bodelning? Det finns inget i sambolagen som tyder på att du kan få tillbaka det du har lagt ut. Det finns även ett rättsfall (NJA 2003 s. 650) där den ekonomiska vinningen i renoveringen har likställts med en gåva till husägaren. Slutsatsen jag drar av de omständigheter du nämnt samt rättsfallet är att du inte har rätt att ta del av husets värde vid en eventuell bodelning.

Mitt råd är därmed att du och din sambo skriver ett avtal där ni kommer överens om att du har rätt till ett visst värde av huset.

Tveka inte att återkomma med eventuella följdfrågor eller om något är oklart!

Mikael JonassonRådgivare