Renovering av badrum i en hyreslägenhet

Jag har fuktskada i badrum och ut i hallen i min hyreslägenhet. Min hyresvärd motsätter sig inget om detta och alla tester är gjorda och dom väntar egentligen bara på att få starta.

Fuktskadan är endast vid duschutrymmet så Toalett, handfat och tvätt/torktumlare kan fortfarande användas.

MEN, under denna tid ca 2 månader så menar min hyresvärd att jag och övriga boenden i denna lägenhet (alla är vuxna) ska ta oss till Simhallen för att duscha varje dag. Det är det enda som dom erbjuder.

Avstånd: 2,7km

Gångtid: 22 min

Bil: 8 min

Detta är absurt, är det verkligen fullt okej?

Vad kan jag göra? Och vad är mina rättigheter?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga finns i 12 kap. jordabalken (JB) och jag kommer att förklara hyresvärdens och hyresgästens rättigheter och skyldigheter.

Hyresvärden har rätt att få tillträde till lägenheten för reparation

Hyresvärden har rätt att omedelbart få tillträde till lägenheten för att utöva nödvändig tillsyn eller utföra förbättringsarbeten (12 kap. 26 § JB). Hyresvärden avgör om hyresgästen kan bo kvar i lägenheten under reparationstiden. Om det inte är möjligt för hyresgästen att bo kvar i lägenheten kan hyresvärden ordna en ersättningslägenhet.

Hyresvärden har en skyldighet att tillhandahålla lägenheten i gott skick

Innan tillträdesdagen och under hela hyrestiden ska hyresvärden tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet (12 kap. 9§ JB). Hyresvärden ansvarar också för tapetsering och målning när lägenheten försämras på grund av förslitning (12 kap. 15 § andra stycket JB).

Hyresgästen har en skyldighet att vårda lägenheten

Hyresgästen har en skyldighet att vårda lägenheten under den tid som hen bor i lägenheten. Vidare är hyresgästen skyldig att meddela hyresvärden så fort som möjligt om eventuella fel och brister som uppstår i lägenheten (12 kap. 24 JB).

Hur du kan då vidare med problemet

Du har rätt att begära hyresnedsättning för den tid lägenheten är i bristfälligt skick. Du kan inte använda badrummet i lägenheten på ett normalt sätt och då har du rätt till nedsatt hyra (12 kap. 11 p. 3 JB).

Om en hyresgäst behöver köra till någon annan plats för att få tillgång till dusch och liknande så finns det en möjlighet att begära ersättning för de extra kostnader som uppstår. Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med hyresvärden och förklara att du planerar att begära ersättning för kostnader som uppkommit i samband med renoveringen av badrummet.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Tina HashemRådgivare