Rekvisiten för förtal och att anmäla detta

Hejsan Jag har en fråga.

Nu är det så att en person har skrivit om mig tex att jag övergivit mina barn samt att jag hatar min son och lite annat.

Kan man anmäla detta?

För jag har mått jätte illa av att läsa det eller vad är ert råd?

/emilie

Lawline svarar

Hej, tack för att vänt dig till Lawline med din fråga!
Detta skulle kunna räknas som förtal enligt 1 § 5 kapitlet brottsbalken, se https://lagen.nu/1962:700#K5P1S1. Förtal anses föreligga när någon pekar ut eller lämnar uppgift om annan person till exempel till allmänheten eller en tredje person. Uppgiften eller utpekandet ska vara nedsättande och ägnat att utsätta personen för andras missaktning (till exempel förakt) enligt paragrafen. Att det är ägnat att göra detta betyder att det inte behöver bevisas att beskyllningen faktiskt lett till andras missaktning utan det ska bara vara själva meningen med uttalandet eller beskyllningen.

Det som är viktigt är således att någon eller några utomstående personer har tagit del av uttalandena. Det är avgörande var personen i detta fall skrivit detta och om uttalandena har nått fram till någon mer än dig. Har uttalandena nått ut till andra personer och de är ägnade åt att andra ska missakta dig så bör du kunna anmäla detta som förtal. Att tänka på när man anmäler just ett ärekränkningsbrott, vilket förtal räknas som, är att detta är ett målsägandebrott. Med målsägandebrott menas att det i första hand är målsäganden, alltså den utsatta, som väcker åtal i målet och driver processen vid domstol och inte åklagaren. Detta stadgas i 5 § 5 kapitlet brottsbalken, se https://lagen.nu/1962:700#K5P5S1.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänlig hälsning

Hanna GustafssonRådgivare