Rekvisit för ofredande.

Hej, inom beskrivningen av ofredande så står det att gärningen även måste kränka den utsattas frid på ett kännbart sätt. Vad betyder frid och kännbart sätt i det här sammanhanget? Är det att man ska känna sig omringad och hjälplös eller liknande, eller räcker det bara med att man blir irriterad?

Lawline svarar

Hej, och tack att du valde Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du vill ha mer information över vissa specifika rekvisit innebär i ofredandebrottet.

Brottet ämnar till att skydda privatpersoners privata sfär. Vi alla har rätt till att känna oss fredade från angrepp mot det.

Ofredande kan utgöra väldigt många handlingar som exempelvis: att knuffa någon, slita i annans kläder, utöva telefonterror, spotta på någon, fälla någon genom att sätta krokben, fönstertitta samt även mobba. Det avgörande är att någon blir störd av beteendet. någon måste bli störd. Exempelvis kan för hög musik i grannområdet innebära ofredande efter att man har sagt till grannen att en känner sig irriterad.

Så för att besvara din specifika fråga så räcker det med att känns sig irriterad för att det ska handla om ofredande.

Hoppas det besvarade din fråga!

Jakob WestlingRådgivare