Rekvisit för bedrägeri.

Hej

Jag delar vårdnaden om min son. Sonen bor hos sin pappa. Pappan har vid flera tillfällen försökt att öppna bankkonto, göra bankärenden i sonens namn. För vissa produkter hos banken så behövs tillåtelse från båda vårdnadshavare. Pappan har i dessa fall uppgett till banken att jag har gett en muntlig fullmakt till honom. Detta stämmer inte. Jag har vid tidigare tillfällen kontaktat banken direkt och uppgett att ingen fullmakt getts. De har då stoppat produkterna. Iaf min fråga är nu hur långt ska jag dra det här? För just nu när jag ringer banken för att uppge att jag inte gett muntlig fullmakt så stoppas produkterna, men inget mer händer. Endast att min son kommer i kläm. Ska jag polisanmäla?

MVH /Disa

Lawline svarar

Hej!

Ifall din sons pappa, vilseledande och medvetet, tillskansar sig egen vinning genom sitt handlande samtidigt som det leder till förlust för den vilseledde kan det röra sig som ett bedrägeribrott enligt 9 Kap. 1 §BrB.

Visserligen verkar inte brottet ha blivit fullbordat men utifrån dina uppgifter är det inte omöjligt att det rör sig om försök till bedrägeri, 9 Kap. 11 § BrB.

För att det ska ses som bedrägeri eller försök till bedrägeri måste dessutom s.k. adekvat kausalitet finnas mellan själva vilseledandet och den vilseleddes handling. Adekvat kausalitet betyder att det ska vara fråga om ett orsakssamband som dessutom måste orsakats av en betydande handling.

Exempelvis:

A lurar B att betala ut bidrag till denne genom att låtsas vara i behov av personlig assistent. A är medveten om sin handling vilket leder till egen vinning och att myndighet, B, som betalar ut bidraget gör en förlust. Det är då tal om adekvat kausalitet.

A tipsar B om att köpa hans vilket senare leder till en betydande ekonomisk förlust för B samtidigt som A gör en vinst på aktierna som sjunker i värde. Det finns visserligen ett samband mellan A:s vinst och B:s förlust men är det inte tal om en medveten handling föreligger inte adekvat kausalitet.

I ditt fall har din sons pappa genom att ge en oriktig uppgift kring din fullmakt enligt min bedömning försökt att tillskansa sig egen vinning vilket också skulle leda till förlust för den vilseledde. Det föreligger också vad jag kan se adekvat kausalitet.

Med tanke på att situationen fortgår och inte verkar ha något slut kan det vara så att en polisanmälan är en nödvändig sista utväg.

Lycka till!

Jesper EkstedtRådgivare