Rektor kan åtalas för förtal ifall syftet med uppgifterna var att utsätta dig för missaktning

Hej!

Jag har autism och sökte ett bidrag från fökringskassan och dom behövde lite uppgifter från gammal skolor, dom ringde en rektor på gymnasiet där jag förut gick och hon sa en hel del nervärderande saker om mig samt spred lögner till fökringskassan, min fråga är om det finns någon chans att jag kan stämma henne/skolan eller är det helt värdelöst?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Förtal
Eventuellt skulle din gamla rektor ha gjort sig skyldig till förtal genom att ha sagt nedvärderande saker om dig. Du kommer inte kunna anmäla skolan i sig för förtal eftersom förtal som brott endast människor kan ställas till svars för förtal.

Syftet är det viktiga
För att förtal ska bli aktuellt ska en person lämna uppgifter om en person med syftet att utsätta personen för missaktning. Det spelar ingen roll ifall sakerna är sanna eller falska utan det viktiga är att syftet är just att utsätta dig för missaktning.

Vad var syftet i ditt fall?
I ditt fall kan det ju vara så att sakerna din rektor sade fyllde ett annat syfte än just att utsätta dig för missaktning. T.ex. kan rektorn ha funnit ett syfte i att berätta för Försäkringskassan vad hon hade för erfarenheter av dig. I och med det skulle syftet kunna vara av en upplysande karaktär. Du skriver ju dock att det hon sa var lögner. Ifall det tveklöst kan sägas att hon ljög talar ju det snarare för att syftet var att nedvärdera dig och därmed utsätta dig för missaktning. Det är därför mycket möjligt att det som rektorn sa till Försäkringskassan kan ses som förtal. Det blir ju dock upp till en domstol att bestämma.

Enskilt åtal
Det som kan vara problematiskt för dig är att förtal faller under enskilt åtal. Det innebär att en åklagare inte kommer att hjälpa dig med att väcka åtal och föra talan. Istället måste du själv göra det och därmed även bevisa att rektorn har gjort sig skyldig till förtal. Det kan naturligtvis vara svårt om du inte vet exakt vad rektorn sa under samtalet. I och med att du själv för din talan riskerar du även att få betala för rättegången ifall du skulle förlora i domstolen. Du måste alltså väga dina eventuella chanser att vinna i domstolen (hur mycket bevis har du för att rektorn faktiskt ville utsätta dig för missaktning?) mot risken att förlora och behöva betala rättegångskostnaderna.

Ifall du känner att du vill åtala rektorn för förtal skulle jag råda dig att boka en tid med en jurist här på Lawline för att få hjälp med ditt fall. Tid kan bokas via länken här.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare