Rekommendationer till människor 70+ angående Covid-19

Hej,

Är skild o har ett barn gemensamt. Var ett kvinnofridsärende.

Min exman säger att mina föräldrar (70+) inte får träffa/passa vår dotter nu i coronatider. Om barn o morföräldrar är friska, får de inte träffas/passas?

Med vänlig hälsning,

Maria

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer först att gå igenom vad som är Folkhälsomyndighetens rekommendationer, och sedan vad en sådan rekommendation innebär.

Rekommendation till människor som är 70+

I dagsläget uppmanar Folkhälsomyndigheten personer över 70 år att begränsa sina nära kontakter med andra så långt som möjligt de kommande veckorna. De rekommenderar även att man stannar hemma så mycket så möjligt. Detta gäller även om man är frisk. Enligt dessa rekommendationer bör alltså dina föräldrar inte träffa barnen. Råden i sin helhet kan man läsa på Folkhälsomyndighetens hemsida: https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/d/du-som-ar-70-ar-eller-aldre/

Vad innebär en rekommendation?

Eftersom rekommendationer inte är lagar eller förordningar innehåller de ingen påföljd. Man kan alltså inte bli straffad för att man inte följer dem. Istället är det upp till var och en att ta till sig rekommendationerna och följa dem i möjligaste mån. Det innebär att man som 70+ bör begränsa sina sociala kontakter, men om man väljer att inte följa rådet får det inga rättsliga konsekvenser. Det är det egna ansvaret som styr.

Sammanfattning

Som svar på din fråga stämmer det att dina föräldrar inte bör träffa barnen enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Det är dock just en rekommendation, och inget förbud. De får fortfarande träffa barnen, det är tillåtet rent rättsligt och bryter inte mot någon lag. Jag tycker att ni bör hålla er uppdaterade, och noga se över de råd som finns och i möjligaste mån försöka följa dem - det handlar ändå om er egen och andras säkerhet.

Oavsett hur ni väljer att göra är det i vart fall inte möjligt för din exman att bestämma att dina föräldrar inte får träffa barnen. Det är deras beslut och deras egna ansvar att avgöra.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare