FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt15/07/2018

Reklamationsfrist gällande undermålig städning vid köp av fastighet

Har fått klagomål från köpare av mitt hus. De hade tillträdes dag 1 juni men flyttande inte in förrän 27 juni. De flyttade in sina möbler i mitten av juni. Stannade inte kvar o kollade min städning då de tyckte den verkade ok. När de sen flyttade in så hittar de väldigt mycket skit i tvättmaskin facket diskmaskinen fläkten både in och utvändigt trots att jag hade haft en sotare där samma morgon för rengöring av fläkten . Det var 1 juni samma dag de övertog huset och vi gick runt och jag visade hur allt fungerade. Ugnen och diskbänken var oxå väldigt skitiga. Nu har de enligt dem själva lagt ner många timmar på att göra ren dessa och vill ha en mindre ersättning på 15000 kr för detta. Detta krav är skickat 27 lr 28 juni till mäklaren som svarat att de är för sent ute och att de skulle kontaktat mej alltså säljaren så jag hade haft en chans att åtgärda det de tyckte var undermåligt städat..Så nu har de skickat kravet till mej och jag har svarat dem 2 ggr men nu vet jag inte vad jag ska göra. Vet ju att jag gjort rent allt i huset. Kan väl såklart missat ngt men inte på långa vägar det som de skriver.....

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen lagstadgad skyldighet för dig att städa fastigheten innan överlåtelse men det följer av tradition att detta ska ske och skriv oftast in i köpeavtalet. Det är således det som ni kommit överens om i köpeavtalet som gäller mellan er.

Finns det ett avtal om att en slutstädning ska ha gjorts, åligger det dig att göra detta till fullo. Skulle städningen vara undermålig åligger det din motpart att reklamera felet till dig. Hur lång reklamationsfrist som gäller är (om det inte framgår i avtalet) svårare att svara på. Köp av fastighet regleras i huvudsak i 4 kap. jordabalken (JB). 4 kap. 19 § JB innehåller en reklamationsfrist om fel som härrör till faktiska fel i fastigheten, en undermålig städning torde inte utgöra ett sådant fel och reklamationsfristen som framgår där är inte tillämplig. Istället kan man göra analogier ifrån köplagens (KöpL) bestämmelser.

32 § KöpL stadgar att en reklamation ska ske efter skälig tid och av 36 § KöpL framgår att avhjälpande/omleverans är den primära påföljden vid fel och att du som utgångspunkt har rätt att på egen bekostnad avhjälpa felet. Dock framgår det av 36 § andra stycket KöpL att om det, med hänsyn till omständigheterna inte skäligen kunnat krävas av köparna att de skulle vänta avvakta avhjälpande så kan de fortfarande få ersättning enl. 37 § KöpL. En sådan omständighet skulle exempelvis kunna vara att torka av diskbänken.

Har köparna inspekterat städningen och godtagit den vid tillträdesdagen den 1 juni har de förlorat rätten till reklamation. Om de emellertid framkommit brister i städningen som inte vanligen upptäcks vid en ockulär inspektion kan de dock ha rätt att reklamera felet då det inte bort upptäckas vid första inspektionen.

Jag hoppas det var till hjälp, lycka till!

Vänligen,

Oskar JohanssonRådgivare