Regressanspråk

Min exfru tänker inte betala sin del av vårat gemensamma lån. Det betyder att jag blir betalningsskyldig hennes del också för att inte hamna hos kronofogden. Hur kan man gå tillväga för att lösa det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte av din fråga om ni är solidariskt ansvariga för lånet eller inte. Om ni är solidariskt ansvariga gäller att fordringsägaren (d.v.s. den ni har en skuld hos) kan vända sig till vem som helst av er för att kräva betalning. Fordringsägaren kan då kräva ut hela betalningen hos bara en av er. Detta framgår av 1 kap. 2 § skuldebrevslagen.

I det fall ni har en överenskommelse mellan varandra att ni ska betala hälften var av lånet, kan den som betalar hela skulden, vända sig till den andra låntagaren och kräva ut den del som denna skulle betala enligt överenskommelsen. Det kallas att man riktar ett regressanspråk.

Anna NilssonRådgivare