FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess03/09/2019

Regler om sekretess gällande skolor - finns det?

Vad gäller för sekretesslagar i skolan gällande handlingar. (finns det sekretess)?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om sekretess hittas i offentlighets- och sekretesslagen. Lagen innehåller 44 kapitel och varje kapitel innehåller massa olika sekretessgrunder. Om en viss handling eller uppgift omfattas av sekretessgrunden så ska handlingen vara sekretessbelagd. Om den inte omfattas så föreligger inte sekretess, om det också är en allmän handling så ska den då lämnas ut.

Eftersom att jag inte vet vilken uppgift du syftar på kan jag inte säga om just den omfattas av sekretess eller inte. Det jag kan göra är att berätta generellt om sekretess och vad som skulle kunna bli aktuellt för en skola. Beroende på vad det är för handling så kan olika sekretessgrunder bli aktuella. Det finns alltså inte en viss lag eller vissa bestämmelser som bara gäller för just skolan. Som exempel kan nämnas:

- I 21 kap offentlighets- och sekretesslagen finns regler om sekretess till skydd för uppgift om enskilds personliga förhållanden oavsett i vilket sammanhang uppgiften förekommer. Det kan handla om handlingar som t.ex. rör en persons (lärare eller elevs) hälsa eller sexualliv.

- I 23 kap offentlighets- och sekretesslagen finns regler om sekretess till skydd för enskild i utbildningsverksamhet. I det kapitlet sägs att sekretess gäller för vissa uppgifter om elever.

- I 39 kap offentlighet- och sekretesslagen finns regler som kan skydda vissa känsliga uppgifter om lärare, t.ex. en psykologisk undersökning eller personens hälsotillstånd.

Det finns alltså flera olika sekretessgrunder. Om en viss handling omfattas av sekretess bedöms av den aktuella myndigheten från fall till fall. Om en viss handling/uppgift är en sådan som beskrivs i t.ex. 21 kap offentlighets- och sekretesslagen så föreligger sekretess och då får inte skolan ge ut den uppgiften. Svaret på din fråga är alltså att det kan finnas sekretess beroende på vad det är för uppgift.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare