FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt15/07/2020

Regler och rutiner för skötsel av gemensamt boende

Hej!

Jag undrar hur det fungerar när man har en sommarstuga ihop med ett syskon om man inte är överens hur regler ska gå till.

Den ena tycker att man kan ha grejer och mat kvar till det är dennes tur att ha stugan igen, två veckorssystem.

Den andra tycker man tar hem allt efter sej , vilket är mest rätt?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att det inte är en konflikt som gäller avtal eller ägande av eran gemensamma sommarstuga, utan att ni har svårt att komma överens om hur ni vill sköta hushållssysslor och vilka rutiner som ska gälla vid era "byten". Hur man ska dela upp sysslor och/eller sköta sitt boende sinsemellan är dock inget som regleras i lag. Det är därför upp till var och en hur man vill göra en uppdelning av ansvar och sysslor, och det finns därför inte ett sätt som är mer eller mindre "rätt".

Det kan vara svårt att komma överens om hur man ska sköta ett gemensamt boende rent praktiskt. Ett tips är att försöka skriva listor på vilka sysslor och rutiner som är viktiga för er var, och sedan jämföra dom för att försöka hitta en kompromiss som ni båda kan känna er okej med.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Ellen LagnéusRådgivare