Regler för transport av hund

Vilka regler gäller för fastsättning av hund i kombibil räcker det med bilens nylångaller eller måste det vara ett galler av stål?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Nedan kommer jag at redogöra för vilka lagar som reglerar fastsättning av hund, om du vill läsa mer om det hittar du information i djurskyddslagen och lagen om transport av djur. Du kan även läsa mer om transport av hund på jordbruksverkets hemsida.

Regler för transport av hund

Vid transport av hund ska fordonet vara lämpat för ändamålet och skydda hunden mot bland annat stötar och temperaturskillnader (8 § djurskyddslagen). Hunden ska inte utsättas för onödigt lidande och skyddas mot skador (2 kapitlet 5 § lagen om transport av djur). Hundens transportmedel måste vara tillräckligt rymligt (3 kapitlet 7 § lagen om transport av djur). Vidare ska väggar och golv ska vara av ett sådant material att det håller hundens vikt (3 kapitlet 8 § lagen om transport av djur).

Svar

Eftersom väggarna ska vara sådana att de håller djurets vikt låter det inte troligt att bilens nylångaller är lämpliga för ändamålet. Mina rekommendationer är därför att ha galler av stål.

Jag hoppas att du känner att du har fått ett tydligt svar på din fråga, om det är något mer du undrar över så är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen,

Ronja WestlinRådgivare