Registrering av samboavtal

Hej,

Ett äktenskapsförord som tex innehåller uppgift om vad som utgör enskild skall registreras hos tingsrätten.

Om man upprättar ett samboavtal som också anger vad som skall utgöra enskild egendom så undrar jag om även detta skall registreras vid tingsrätten eller om det räcker med ett undertecknat avtal med bevittnade namnteckningar?

Med vänlig hälsning

Bo von Ekensteen

bo.ekensteen@outlook.com

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer att man måste registrera ett äktenskapsförord hos en tingsrätt. Gällande reglerna kring registrering av ett samboavtal, finns det inte några sådana. Det krävs således ingen registrering av ett samboavtal.

Vidare är det enda formkravet på ett samboavtal att det ska vara skriftligt samt undertecknat av båda samborna. Det är dock bra att vara så exakt som mögligt vid upprättande av ett samboavtal, för att undvika ev. tvister i framtiden.

Jag hoppas att jag med detta har besvarat din fråga!

Vänlig hälsningar,

Ellinor BookRådgivare