Registrering av gammalt äktenskapsförord

HEJ,

jag har ett gammalt äktenskapsförord skrivet 1976 registrerat då hos Tingsrätten.

Måste det också registreras hos Skatteverket eller, räcker det som det är ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Av äktenskapsbalkens 7 kapitel, 3 § stycke 3 följer det att ett äktenskapsförord ska registreras hos Skatteverket och det är som utgångspunkt först vid registreringen hos Skatteverket som äktenskapsförordet blir giltigt. Fram till 2011 registrerade man äktenskapsförord hos tingsrätten men numera är det alltså skatteverket som har hand om det istället. Detta innebär att ert äktenskapsförord troligtvis inte är giltigt, förutsatt att tingsrätten inte har skickat in det till Skatteverket.

Jag råder er till att höra av er till den tingsrätt som registrerade äktenskapsförordet 1976 och undersöka huruvida det har skickats in till Skatteverket eller inte. Om så inte har skett bör ni snarast göra detta själva (se Skatteverkets hemsida)

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare