FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis19/03/2018

Reell husrannsakan och beviskravet ''anledning att anta''

Hej igår kom polisen och ville ta in mej när jag var på väg hem från gymmet. själva sa dom att dom trodde jag var en annan person. Ändå fick jag åka med dom. Dom ville att jag skulle lämna ett urinprov vilket ja inte kunde göra, så fick bli ett blod prov. När jag väl sitter på sjukhuset säger den ena polisen, vill bara säga att vi gjort en husrannsakan hos dej nu. Och vi har hittat 0,5g hash. Något dom verkligen inte visat min sambo som var hemma eller mej. Nu är min fråga får dom bara gå in så hos mej? Speciellt när dom själva sa att jag egentligen inte är den dom sökte. Och det dom säger dom har "hittat" har jag inte haft hemma! Jag vill ju ha ett bevis på vad dom hittat åh inte. Så min fråga är får dom göra så.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som utgångspunkt får polisen inte ta sig in i någon annans bostad utan tillåtelse, förutom när det gäller husrannsakan. Det finns två typer av husrannsakan. Reell husrannsakan innebär att polisen letar efter ett föremål eller bevis och personell husrannsakan som betyder att polisen letar efter en person.

I ditt fall verkar polisen ha genomfört en reell husrannsakan. För att få genomföra en sådan husrannsakan krävs det att polisen har anledning att anta att ett konkret brott har begåtts, vilket är ett lågt ställt beviskrav. För att beviskravet ska vara uppfyllt behöver det inte vara utrett exakt vilken tid eller på vilken plats brottet har begåtts, men det måste finnas en eller flera konkreta omständigheter som stödjer misstanke om brott. För brottet måste fängelse finnas med i straffskalan, vilket det gör för ex. innehav av narkotika. Syftet med en reell husrannsakan måste vara att leta efter föremål som kan tas i beslag eller förvar eller att utreda omständigheter som kan vara av betydelse för utredningen av brottet eller förverkande av föremålet.

I ditt fall har polisen möjligtvis misstänkt att du varit narkotikapåverkad eller innehaft narkotika, vilket har föranlett den reella husrannsakan. Om polisen bedömde att omständigheterna var sådana att beviskravet anledning att anta varit uppnått, så får de gå in i din bostad. Huruvida polisen har hittat narkotika i din bostad och om narkotikan tillhört dig, blir en bevisfråga senare i en eventuell rättegång.

Angående uttalandet att det inte var dig polisen sökte efter så kan jag inte säga exakt vad de kan ha menat. Men om det är så att polisen aktivt söker efter någon annan under sin patrullering och påträffar en brottslig händelse, har de skyldighet att agera även i den händelsen.

Hoppas du har fått svar på dina frågor!

Lawline RådgivareRådgivare