Rättsvillfarelse

Min svärson fick en parkeringsanmärkning på 1000kr.

han parkerade min bil 5,6 meter före en korsning. Han år amerikansk medborgare och visste inte om detta. är det någon ide att bestrida eller måste han veta om alla våra tokiga regler å lagar?

MVH Å--

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har valt att ställa din fråga till oss på Lawline.

Inom juridiken kallas det "rättsvillfarelse" när man inte kan lagen och agerar på ett sätt som bryter mot den, i tron att man följer den. Rättsvillfarelse kan inte användas som försvar vid regelbrott, eftersom det skulle leda till frågor om bevis för vetskap om regler.

Du kan tänka dig vilka problem det hade blivit med t.ex. när tyskar, som får dricka från 16 års ålder, kommer på besök till Sverige, eller arbetsgivare som inte vet reglerna i semesterlagen.

Jag hoppas jag har varit till hjälp

Med vänlig hälsning,

Adam NovakRådgivare