FrågaFAMILJERÄTTAdoption29/03/2017

Rättsverkningar av adoption av annan än förälders make

Hej jag är en tjej på 33 år& jag har min extra pappa sedan många år som har tagit hand om mig, jag är uppvuxen på diverse familjehem och min biologiska pappa dog när jag var 17 år och min mamma är missbrukare och har kontakt kanske 2-3 ggr om året när det är jul eller födelsedagar via telefon, min extra pappa vill adoptera mig så vi skall ansöka om detta nu, kommer min mamma att förlora mig då som dotter?? för det vill jag ej, jag vill bli adopterad av min extra pappa men ej tappa benämningen med min mamma, oavsett att situationen ser ut som det gör.

Kan han bli min Adoptions pappa utan att jag tappar min bioloiska mor på det??

Skall ansöka nu dessa dagar så jag hade blivit jätte glad för svar=)

Tack så mycket=)

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Din fråga om adoption regleras i Föräldrabalkens (FB) 4 kap.

Juridiskt sett innebär en adoption att adoptivbarnets samtliga rättsliga band till sin tidigare förälder upphör för att istället knytas till adoptivföräldern (FB 4:7). Efter adoptionen ska adoptivbarnet med andra ord inte länge betraktas som barn till sin biologiska förälder, utan endast som barn till sin adoptivförälder. I ditt fall innebär detta att din extrapappa inte kan adoptera dig utan att du ”tappar” din biologiska mamma som din rättsliga förälder. Konsekvensen av detta blir bl a att du inte längre kommer att ha arvsrätt efter din biologiska mamma och du kommer inte heller betraktas som närstående av myndigheter.

Det enda sättet som din extrapappa skulle kunna adoptera dig utan att du förlorar din mamma som rättslig förälder är om din mamma och extrapappa skulle gifta sig innan adoptionen. En undantagsregel i FB 4:7 gör det nämligen möjligt för en förälders make att adoptera sina bonusbarn utan att de rättsliga banden till den biologiska föräldern klipps.

Slutligen bör uppmärksammas att om din extrapappa i nuläget är gift med någon annan, kan han inte adoptera dig om inte hans make också vill göra detta (FB 4:3).

Jag hoppats att detta har givit svar på din fråga, och om du undrar över något mer är du välkommen att skicka in en fråga till oss igen.

Vänligen,

Alexandra LantzRådgivare