Rättsliga åtgärder vid förtal

Jag vill anmälla min f.d. make med hans föräldrar och kommunen där vi levde i för förtal och allvarligt psykiskt misshandel som har påverkat min livssituation och jag har förlorat ekonomiska resurser, vårdnaden av mina tre barn samt livskvalitén för resten av livet. Från början är jag invandrat från ett österupeiskt land med tanken att bilda familj med likasinnad student i en akademisk familj, som ledde att denna familj utnyttja sin position för maktutövande och maktmisbruk över mina livsval då jag saknar släktingar/bra nätverk att stå för min del på min sida och barnen har blivit olagligt isolerade under pågående tid medan fosterhem/socialtjänst har tagit försvar för missbrukande fader p.g.a. hans nationalitet. Pappan är född i Sverige och tycker att han hade all rätt att bestämma över min framtid. Han har ljugit i rätten för att stjäla min rätt till vårdnad över barnen och jag har blivit helt utan det efter årens psykiska misshandel. Pappan är psykiskt sjuk fast kommunen litat på hans påståenden och agerat emot mig när jag är invandrare. De har kallat mig prostituerande lycksökerska och utnyttjat det för att skilja barnen från mig p.g.a. något som ligger outrett i min förfluttna med mobbning under uppväxten som har förstört mitt självförtroende och blivit sexuellt trakasserad; detta har hjälpt socialen att missbruka med mina rättigheter som medborgare och färälder att skaffa ett normallt liv åt mina barn. Jag blev diskriminerad. Hur kräver jag min rätt och skadestånd?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förtal

Förhåller det sig så, att en person säger saker till andra för att du ska utsättas för missaktning eller för att du ska framstå som klandervärd, kan personen ha gjort sig skyldig till brottet "förtal" (5 kap. 1 § brottsbalken).

Åtgärd

I de fall det förekommit ärekränkningsbrott, väcker åklagare endast åtal i särskilda fall. Alternativet är att du kan väcka tala såsom målsägande (5 kap. 5 § brottsbalken). Du bestämmer själv om du vill väcka åtal. Skulle du väcka åtal så har du bevisbördan, det vill säga att det är du som måste bevisa att personen har begått brottet. Det är viktigt att tänka på, att du riskerar att få betala rättegångskostnaderna om du förlorar målet.

Det finns alltid möjlighet att upprätta en polisanmälan.

Vill du ha hjälp med att upprätta en stämningsansökan för förtal, kan juristerna på Lawline bistå dig med det. info@lawline.se.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare