FrågaPROCESSRÄTTRättshjälp30/09/2018

Rättshjälp

Hej min son behöver hjälp i en vårdnadstvist men har ingen inkomst finns de hjälp eller blir han helt utklassad mvh orolig mamma /farmor

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga. Förstår att det här måste vara jättejobbigt för er alla och jag hoppas verkligen att det löser sig.

Det kan finnas möjlighet för din son att få hjälp med en advokat.

Först och främst så brukar det ingå ett viss skydd för rättshjälp i hemförsäkringen. Den kan dock innehålla en del undantag och ha att man som försäkringstagare ska betala en viss procent själv. Den ersätter ofta inte bara partens egna kostnader utan även motpartens om man skulle förlora. Men dessa varierar ifrån försäkring till försäkring.

Ett annat alternativ är rättshjälp, det är när staten går in och står rättegångskostnaderna. Men förlorar man så betalar inte staten den andra partens kostnad utan det är något som man generellt sätt får stå för själv.

Rättshjälpslagen innehåller även en del villkor för att man ska ha rätt till den så som: att försäkringen inte täcker, maximilön, att personen som söker är i behov av rättshjälp och att det är rimligt att staten står den kostnaden etc. Lagen hitta du https://lagen.nu/1996:1619 om du vill läsa in dig mera.

Det bör påpekas att inget av dessa alternativ täcker alla kostnader men kanske kan bidra till viss trygghet.

Hoppas att du fick svar på din fråga och att allt löser sig.

Lawline RådgivareRådgivare