FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott09/05/2018

Rättsfall som rör rattfylla och läkemedlet Zolpidem.

Hej!

Jag skulle behöva få fram domslut för rattfylla i kombination med läkemedlet Zolpidem (Stilnoct). Det ska finnas ett antal fall.

Även andra brottsmål där Zolpidem varit inblandat är av intresse.

Vänliga hälsningar,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Här har du några rättsfall på ämnet.

> Göta Hovrätts dom den 3 mars 2016, Mål nr B 1712-15, grovt rattfylleri.

> Hovrätten över Skåne och Blekinges dom den 20 september 2017, Mål nr B 2821-16, grovt rattfylleri, m.m.

> Hovrätten för Västra Sveriges dom den 29 september 2016, Mål nr B 3474-16, rattfylleri.

> Hovrätten för Nedre Norrlands dom den 28 april 2010, Mål nr B 1276-09, grovt rattfylleri m.m.

> Svea Hovrätts dom den 7 april 2017, Mål nr B 7110-16, grovt vållande till annans död m.m.

Om du inte kan få tillgång till en dom över internet så kan du alltid beställa domar från respektive domstol. Hur du ska gå tillväga ser du här.

Vänligen,

Anja BartholdssonRådgivare