Rättsfall om parkeringsböter

Hej.

I ett tidigare svar från 2007-09-26 ( https://lawline.se/answers/3803 ) skriver ni att,

"Frågan har dock prövats av högsta domstolen som konstaterat att en kort förflyttning vars enda syfte är att få ny parkeringstid inte innebär ny parkering"

Jag skulle behöva hjälp med att hitta denna dom.

Jag behöver målnumret, eller:

-Datum för dom eller beslut

-Namn på parter

-Personnummer

-Vilken domstol som prövat målet och deras målnummer.

( https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/domar-och-beslut/bestall-domar-beslut-eller-handlingar/)

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är längesedan frågan du refererar till besvarades, men jag tror att rådgivaren syftade på rättsfallet NJA 1973 s. 714. I fallet konstaterar HD att det inte räcker att flytta sin bil lite grann för att det ska räknas som en ny parkering, utan att fordonet måste avlägsnas från parkeringsrutan så länge att ett annat fordon har en reell möjlighet att parkera i rutan. Domen meddelades den 20 december 1973.

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare