Rättsfall inom nödvärnslagstiftningen.

Hej jag och min klasskamrat har valt att skriva vårat gymnasiearbete om nödvärnslagstiftningen, om en reformering av den är nödvändig. Vi har tänkt undersöka olika rättsfall. Vi har haft en del problem med att hitta bra fall och därav undrar vi vilka fall som vi skulle kunna ta upp i vårat arbete.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tyvärr besvarar inte Lawline skoluppgifter men jag kan däremot ge lite tips var ni kan börja med att leta efter relevanta rättsfall som kan vara intressanta. Nödvärnslagstiftningen regleras i 24 kap 1 § brottsbalken 1962:700 och på https://lagen.nu/1962:700#K24P1S1 kan ni titta på relevanta rättsfall där Högsta domstolen samt hovrätter behandlat om det förelegat nödvärn i det aktuella fallet. Det finns dock vissa rättsfall som blivit uppmärksammade t.ex. NJA 2009 s.234 och Rödebymålet RH 2008:90 som jag kan tipsa er som utgångspunkt.

Jag kan även tipsa om att söka på politiska förslag om förändring av nödvärnsrätten för inspiration ifall nödvärnsrätten behöver förändras. En förändring av nödvärnsrätten som har aktualiserats är att nödvärnsrätten ska utvidgas för de som bor på ensligt på landsbygden och utsätts för hemfridsbrott se t.ex. prop 2021/22:194 och efterföljande motion 2021/22:4538 av Johan Forsell.

Jag önskar er stort lycka till och hoppas att ni hittar relevanta rättsfall till ert gymnasiearbete.

Sebastian PetterssonRådgivare