Rättigheter som gift

Vad är jag rätt i om jag är gift med en man som har ett hus som står i hans namn?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

All egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom, enligt 7 kap. 1 § Äktenskapsbalken (ÄktB). Detta innebär att all er egendom är gemensam om det inte är så att ni genom ett äktenskapsförord har gjort någon egendom enskild till någon av er. Vidare är även sådan egendom som ni har fått i gåva, arv eller testamente också enskild egendom, 7 kap. 2 § ÄktB.

Så i ditt fall innebär detta att huset som står i din mans namn, kan anses vara ditt då huset ses som giftorättsgods och bli ett föremål i en eventuell bodelning. Men om det är så att ni (du och din man) har upprättat ett äktenskapsförord om att huset ska vara hans enskilda, eller att han har ärvt huset genom arv, testamente eller gåva, så är huset hans enskilda egendom och ska inte ingå vid en eventuell bodelning mellan er.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Maja TryggRådgivare