Rättigheter och ersättning för sexuella övergrepp begångna för över 30 år sedan

jag blev som 6-7 åring utsatt för sexuella övergrepp av min 4 år äldre bror... det skedde vid 3 tillfällen...

det handlade om oralsex handsex,ovid 1 tillfälle försökte han tränga in i mig... samtliga ggr handlade det om utbyte av olika slag,såsom smällare, att jag fick vara med honom o hans kompis, helt meningslösa saker... jag förstod inte då vaddetta skulle förstöra mitt liv... men det är precis vad det gjort nudrygt 30 år senare....

vad kan jag göra,vad har jag för rättigheter? kan jag få någon form av ersättning (ekonomisk)???

Tacksam för svar

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Inledningsvis vill jag säga att jag är mycket ledsen för att du har blivit utsatt för dessa oerhört hemska övergrepp. Tyvärr finns varken möjlighet att få din äldre bror dömd eller .

Varför inte din bror kan bli dömd till påföljd för brotten?

Det beror på två orsaker. Det första beror på att man i Sverige inte kan få någon påföljd när man begått brott och är under 15 år vid brottstillfället, och din bror var ca 10-11 år (1 kap. 6 § brottsbalk). Vidare är preskriptionstiden för de gärningar du beskriver, beroende på vilken rättslig beteckning gärningarna skulle få, är mellan 10-15 år (35 kap. 1 § brottsbalk). Alltså är brotten preskriberade.

Varför kan du inte få någon ersättning?

Normalt kan man få ersättning för den kränkning (alltså psykiska skada) sexuella övergrepp innebär, oberoende av om personen i fråga döms till brottet (2 kap. 3 § skadeståndslagen). Preskriptionstiden för denna skadeståndsersättning är antingen 10 år eller samma preskriptionstid som för brottet (2 och 3 §§ preskriptionslag). Hursomhelst har det gått mer än 15 år, varför du tyvärr inte kan få någon ersättning.

Lawline RådgivareRådgivare