FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott21/06/2019

Rattfylleri utan körkort

Vad händer om man inte har körkort och får drograttfylla och rattfylleri

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Olika former av brott i trafiken behandlas i lag om straff för vissa trafikbrott - trafikbrottslagen (TBL).

Att köra utan körkort
Det är olagligt att köra utan körkort i sig. Om man avsiktligen kör ett fordon som kräver körkort utan att ha tillräckliga kvalifikationer för att få köra fordonet kan man dömas för olovlig körning. Normalt döms man då till böter. Det finns dock risk att brottet ses som grovt med tanke på att du också intagit alkohol och narkotika i samband med körningen. I så fall riskerar du att dömas till fängelse i upp till sex månader, 3 § TBL.

Drograttfylla och rattfylleri
Om du kör ett motordrivet fordon efter att du har druckit alkohol och det under eller efter färden visar sig att du har minst 0,2 promille alkohol i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften kan du dömas för rattfylleri. Detsamma gäller om du har intagit narkotika i sådan mängd att det finns kvar narkotiskt ämne i blodet under eller efter färden. Straffet är då antingen böter eller fängelse upp till sex månader, 4 § TBL. Du kan även dömas för rattfylleri om det kan antas att du inte har kunnat framföra fordonet på ett betryggande sätt på grund av intag av alkohol.

Beroende på vilken alkoholkoncentration som kan uppmätas hos dig riskerar du att dömas för grovt rattfylleri. Då kan det bli aktuellt med fängelsestraff i upp till två år. Gränsen för att alkoholkoncentrationen ska leda till att brottet anses vara grovt är antingen mins 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter i utandningsluften. Man beaktar även om du i övrigt har varit avsevärt påverkad av alkohol eller andra medel och om ditt sätt att framföra fordringen har inneburit en påtaglig fara för trafiksäkerheten, 4 a § TBL.

Återkallande av körkort
Du kan även vänta dig att ditt körkort kan komma att återkallas på grund av rattfylleri, 5 kap. 3 § Körkortslagen. Vanligen sätts en spärrtid och under denna spärrtid får ett nytt körkort inte utfärdas. Normalt är spärrtiden minst en månad och högst tre år. Skulle det vara så att du döms för grovt rattfylleri är spärrtiden för körkortet dock minst ett år, 5 kap. 6 § Körkortslagen.

Trafikbrott är med andra ord något som man ser väldigt allvarligt på. För din egen och andras säkerhet, ta det försiktigt i trafiken och kör aldrig under påverkan av alkohol eller narkotika.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Josefine BjörlingRådgivare