FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott29/05/2018

Rattfylleri och påföljd

Hej

Igår kväll blev jag stoppad av polisen för fortkörning. I samband med detta fick jag blåsa för alkohol o det visade sig positiv.

Fick åka med polisbilen ner till stationen för att kolla promille halten.

Detta hände kl 19.30 , jag hade vid 14 tiden druckit 2st 50cl starköl ( 7% ).

Vi utslaget visade det 0.23 promille o dem tog mitt körkort.

Jag är aldrig tidigare registrerat för varken straff eller olovlig körning i mitt register. Inte en enda prick.

Jag hade inte ätit något under dagen o då misstänker att utslaget blev väldigt högt.

Vad kan jag nu förvänta mig för straff?

Finns det ens en chans att jag får en varning istället för körkortet återkallad?

Jag väntar på att få en handläggare hos transporstyrelsen för att kunna yttra mig då jag är i stort behov av bil på mitt jobb samt att jag har 2 barn!

Tar gärna emot tips!

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gränsen för rattfylleri vid blås går vid 0.2 promille, vilket innebär att du gjort dig skyldig till rattfylleri. Tyvärr är det inte väldigt mycket man kan göra förutom att överklaga beslutet hos din närmsta förvaltningsrätt. Anledningen för ett sånt överklagande kan vara att du tidigare är helt ostraffad, inte var högt över gränsen och viktigast att du behöver körkortet för jobbet och för att kunna transportera din familj.

Det finns en regel som säger att om indragandet av körkortet slår onödigt hårt (för att man t.ex. arbetar med att köra taxi) så kan en annan påföljd utdömas för att du inte ska förlora ditt uppehälle, regeln beror dock på från fall till fall/person till person men det är mitt bästa tips.

Istället för att överklaga beslutet i sin helhet vore det kanske en bra idé att yrka på en annan påföljd som samhällstjänst, böter eller villkorlig dom för att öka chanserna för att överklagandet går igenom.

Jag hoppas att jag lyckats besvara din fråga!

Mvh,

Stefan BlomqvistRådgivare