FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott28/06/2019

Rattfylleri och narkotika

Hej, hur fungerar det om jag döms för drograttfylla men jag inte var påverkad när jag körde, utan hade THC kvar i urinen från när jag hade rökt för en vecka sedan? De kan väl inte bevisa att jag var påverkad när jag körde .

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 4 § 2 st. lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott kan en dömas för rattfylleri genom att ha intagit narkotika och haft kvar ämnet i blodet under eller efter färden. Det är således förbjudet att ha kvar även en mycket liten andel THC i kroppen när en kör ett motorfordon, trots att du anser att du inte var påverkad vid tillfället.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Makda TesfamariamRådgivare