FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/04/2021

Rattfylleri och läkemedel under sjukhusbesök

Hej om jag kör bil med mediciner i kroppen som jag fått då jag varit inneliggandes på sjukhuset och blir stoppad och testad av polis kan jag då bli straffad för tex drograttfylleri?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Om man pratar om att köra bil och läkemedelsintag pratar man i lagen om rattfylleri som du nämnt. Bestämmelser om det finns i Trafikbrottslagen, TBL.

Rattfylleri

Man döms för rattfylleri om man kör bil och har intagit narkotika (4 § andra stycket TBL). Narkotika omfattar bland annat läkemedel som du frågat om. Däremot så undantas narkotika du intagit i enlighet med läkares ordination. Det viktiga är att du kan uppvisa bevis på att en läkare eller behörig receptutfärdare har sagt att du ska ta det.

Om du har så mycket narkotika i kroppen att det innebär påtaglig fara för trafiken om du kör bil kan man bli dömd för grovt rattfylleri (4 a § p. 3 TBL).

Sammanfattning

Har du bevis på att du intagit narkotika i samband med sjukhusbesöket och det va ex. en läkare som sa att du skulle ta det blir du inte dömd för rattfylleri. Om du däremot blir så pass påverkad att det innebär en påtaglig fara för trafiken om du kör avråder jag dig från att köra.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare