FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott17/08/2018

Rattfylleri av normalgraden eller grovt och vilka påföljder som kan göras gällande?

Hej! Jag har just åkt fast för rattfylla. Jag var dum nog att köra bil fast jag druckit en hel flaska vin, 0,75 liter 12,5 %. Jag råkade köra på en bil i en rondell .. det blev endast plåtskador på bilen jag körde på. Ägaren till den bil som jag körde på ringde till polisen som kom till platsen. Jag blåste positivt för alkohol och fick följa med till stationen. De sa att jag blåste strax under vad de kallar grov rattfylla. Jag blev av med körkortet. Vad kan jag förvänta mig nu? Jag har helförsäkring på bilen. Har aldrig blivit strafffad förrut. Hur pass höga böter kan jag räkna med att få när jag tjänar strax under 28000 kr innan skatt. Hur länge blir jag av med körkortet. Hur tar jag nytt körkort?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag förstår din fråga undrar du vilka påföljder du kan drabbas av till följd av det brott du begått, dels i form av påföljden för själva gärningen, dels hur det blir med försäkringen på bilen och dels hur det blir med ditt körkort?

Allmänt om trafikbrottslagen

Enligt 4§ i lag om straff för vissa trafikbrott kan man dömas för rattfylleri av normalgraden om man framför ett motordrivet fordon med minst 0,2 promille alkohol i blodet. Påföljden är böter eller fängelse i högst sex månader. Enligt 4§ a i samma lag kan man dömas för grovt rattfylleri vid beaktande av om man har minst 1,0 promille alkohol i blodet, varit avsevärt påverkad vid framförande av fordonet eller varit en påtaglig fara för trafiksäkerheten.

Rattfylleri av normalgrad eller grovt?

Det faktum att du inte hade mer än 1,0 promille alkohol i blodet utesluter emellertid inte att du kan dömas för grovt rattfylleri. Omständigheterna i det enskilda fallet avgör om du varit avsevärt påverkad eller varit en påtaglig fara för trafiksäkerheten.

Om gärningen betraktas som grov ska det också noteras att detta är ett så kallat artbrott vilket i större utsträckning än andra brottstyper renderar i fängelse som påföljd istället för villkorlig dom eller skyddstillsyn. Grovt rattfylleri kan som högst ge 2 års fängelse.

Om gärningen rubriceras som rattfylleri av normalgraden är både böter, fängelse, villkorlig dom och skyddstillsyn möjliga påföljder. Det faktum att du legat precis under gränsen för grovt rattfylleri skulle i så fall tala emot att påföljden stannar vid endast böter. Det faktum att du inte tidigare är straffad är emellertid något som talar för en mildare påföljd än fängelse.

Bötesbeloppets storlek

Om påföljden blir böter bestäms böterna enligt 25 kap. 2§ Brottsbalken efter vad som är skäligt med hänsyn till din inkomst, förmögenhet, försörjningsskyldighet och ekonomiska förhållanden i övrigt. Dagsböter som är det vanligaste kan bestämmas till sammanlagt mellan 750 och 150 000 kr. Om 30 dagsböter anses som för strängt kan istället penningböter utdelas vilket varierar mellan 200-4000 kr.

Skadan på bilen

Om försäkringen täcker t.ex. självförvållade trafikolyckor i samband med berusning, vilket inte är säkert, så kommer försäkringsbolaget betala skadorna på bilen. Däremot kommer du vara ersättningsskyldig för skadorna på den andra bilen, antingen till ägaren eller till ägarens försäkringsbolag som möjligtvis gått in och tagit kostnaderna och sedan kräver dig på betalning.

Vad gäller körkortet?

5 kap. Körkortslagen handlar om körkortsingripande. Enligt ska ett körkort återkallas om körkortsinnehavaren har gjort sig skyldig till rattfylleri av normalgraden eller grovt brott, antingen efter godkänt strafföreläggande eller efter en lagakraftvunnen dom. Om brottet är rattfylleri av normalgraden kan en varning enligt vara tillräckligt istället för en återkallelse. Enligt ska en spärrtid bestämmas inom vilket ett nytt körkort inte får utfärdas. Spärrtiden ska vara lägst en månad och högst tre år. Om det är fråga om grovt brott ska spärrtiden vara lägst ett år.

Vid återkallelse p g a rattfylleri måste du på nytt ansöka om körkortstillstånd för att ta ett nytt. Om spärrtiden är längre än ett år, alltså i princip om du dömts för grovt rattfylleri, så måste du dessutom göra ett nytt körkortsprov innan ett nytt körkort kan tillverkas.

Hoppas svaret var till hjälp, om du har någon ytterligare fråga är du välkommen att ställa en ny!

Lawline RådgivareRådgivare