FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott09/12/2019

Rattfylleri, alkolås och spärtid

Hej!

Vad betyder följande i mitt fall?

5 kap.3 § 1b och 5 kap. 6 och 18 §§ körkortslagen.

MVH A----a

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utan en beskrivning av omständigheterna kan jag inte förklara vad som gäller i ditt fall, men jag kan beskriva vad paragraferna syftar till.

5 kap 3 § punkt 1b Körkortslagen ger Trafikverket rätt att dra in ditt körkort pga. rattfylla.

5 kap 6 § samma lag belägger dig med en spärrtid under vilken du inte har möjlighet att få körkortet tillbaka.

5 kap 18 § anger vad som krävs för att man ska få sin bil utrustad med alkolås. Den hänvisar till 5 kap 22 § som begränsar någon vars körkort är villkorat med alkolås. Man får i så fall inte köra bilar utan alkolås, och man får inte köra bil utanför Sverige(körkortet är inte giltigt utomlands). Om du bryter mot reglerna kommer körkortet tas från dig för den tiden som är kvar av villkorstiden(5 kap 23 § Körkortslagen)

Med bakgrund av detta kan jag dra slutsatsen att du måste gå med på att ha alkolås i din bil för att få tillbaka ditt körkort, eller att du under en viss tid måste gå med på detta för att få behålla det.

Jag hoppas att denna information vait till hjälp

Med vänlig hälsning,

Adam NovakRådgivare