FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott10/10/2020

Rattfylla under prövotid men skickade tillbaka körkortet efter prövotiden

vad händer när jag åker dit för rattfylla med thc i kroppen under prövotiden, fast jag får lämna in körkortet efter prövotiden gått ut.

Får jag tillbaka körkortet efter ett tag eftersom jag fick skicka tillbaka körkortet efter att prövotiden gått ut när jag skickade tillbaka körkortet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För det första kräver en återkallelse av körkort att du faktiskt fällts för brottet rattfylleri (körkortslagen 5:1 2st). Jag utgår från att så är fallet och att det återkallades på den grunden (körkortslagen 5:3 1st 1p b). Det är inte tidpunkten du skickade tillbaka körkortet som är relevant för följden utan tidpunkten för brottet (körkortslagen 5:15). Du kommer därför behöva göra både nytt kunskapsprov och uppkörning innan du får ett nytt körkort (körkortslagen 5:14 1st).

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Du är självklart varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare