FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott15/04/2018

Rattfylla alternativt narkotikabrott

Jag blev stoppad och jag fick detta

Misstänkt drograffula alternativt narkotika brott allt visade positivt

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du skriver att du blivit stoppad och jag tolkar det som att du blev stoppad när du körde bil och att de som stoppade dig testade dig för narkotika och att detta test var positivt. Du skriver också att det alternativt kan röra sig om narkotikabrott. Jag tolkar din fråga som att du vill veta vad detta innebär och vad som kan hända nu.

Att köra bil om man intagit narkotika innan färden och det finns någon mängd av narkotikan kvar i blodet är brottsligt enligt 4§ Lag om straff för vissa trafikbrott. Det innebär att du riskerar att dömas för brottet rattfylleri. Som straff för rattfylleri kan man dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. Skulle brottet vara särskilt grovt, det vill säga om du exempelvis varit avsevärt påverkad av narkotikan, kan man dömas till fängelse i högst två år. Utan mer information är det svårt för mig att avgöra vilken grad av brottet det handlar om i din situation.

Narkotikabrott kan man dömas till om man exempelvis innehar eller brukar narkotika. Straffet för detta är fängelse i högst tre år. Detta framgår av 1§ Narkotikastrafflagen. Utöver narkotikabrott av normalgraden finns också ringa och grovt narkotikabrott. För ringa narkotikabrott kan man dömas till böter eller fängelse i högst sex månader och för grovt narkotikabrott kan man dömas till fängelse i lägst två år och högst sju år. Detta framgår av 2§ och 3§ Narkotikastrafflagen. Även här är det svårt för mig att avgöra vilken grad av brottet det handlar om i din situation, på grund av att jag inte har mer information om händelsen.

Om du gjort dig skyldig till både rattfylla och narkotikabrott är frågan om du ska dömas för båda, eller bara ett av brotten. Här finns olika lösningar att ta till beroende på vilken grad av brotten som begåtts. Vid exempelvis grov rattfylla "konsumeras" ringa narkotikabrott, så att det bara är den grova rattfyllan som ska straffas. Om det däremot handlar om rattfylla av normaldraget bör åtal också väckas för ringa narkotikabrott. Beroende på vilken grad av brottet det handlar om finns alltså risk att dömas för bägge brotten.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning

Emelie LövgrenRådgivare