Rätten till taxikvitto

Jag åkte taxi, då det var problem med SL-trafiken. Jag betalade resan med kort och fick den lilla kortslippen från kontokortsmaskinen. Bad om ett kvitto och förklarade att jag ska begära ersättning från SL.

Trots detta fick jag inget kvitto för resan - endast för kortdragningen.

Nu får jag ingen ersättning från SL och jag har varit i kontakt med taxibolaget i nära två månader för att kunna få mitt kvitto. Det visade sig, efter 1,5 månad, att taxiföraren hittat mitt kvitto, och fotograferade det, men jag har ännu inte fått mitt kvitto.

Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Du har rätt att få ut ett kvitto enligt lag vid varje köp, enligt Skatteförfarandelag (2011:1244), 39 kap 7 §, se här: https://lagen.nu/2011:1244

Vidare har du enligt Skatteverket oks alltid rätt till kvitto, se här: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/kvitto/duharrattattfakvittopadittkop.4.5fc8c94513259a4ba1d800031851.html

Dessvärre är det så att det inte finns någon lag på att företag är tvungna att tillhandahålla möjligheten att skriva ut en kvittokopia till kunden, därför är det essentiellt att spara kvittot.

Jag förstår att du bad om kvitto men bara fick kontoutdraget, vilket är väldigt svårt att bevisa.

I din situation hade jag tagit kontakt med SL och visat de bilden av ditt kvitto tillsammans med kvittot på ditt kontoutdrag och förklarat situationen.

Tack och hoppas att du fick svar på din fråga!

Ophelia WigströmRådgivare