Rätten till löneökning vid visstidsanställning

Jag har en visstidsanställning (6 månader).

I månad 5 fick jag löneökning. Arbetsgivare säger nu i början av månad 6 att jag måste skriva en ny visstidsanställning.

Måste man skriva ett nytt avtal om man fick löneökning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån frågan så tolkar jag det som att du har en visstidsanställning på 6 månader. Att du i nästsista månaden fick en löneökning, men att det sedan framkom att den förutsatte att du förnyar din visstidsanställning. Jag tolkar din fråga som huruvida man är skyldig att skriva ett nytt anställningsavtal på grund av löneökning.

En visstidsanställning är en form av tidsbegränsad anställning, som i ditt fall gäller i 6 månader (5 § 1 st. 1 p. lag om anställningsskydd). När den tiden löper ut har du ingen skyldighet att förnya din anställning, utan det är upp till dig att välja om du skulle få det erbjudandet.

Det kan däremot vara så att din löneökning bygger på att du ska ha en fortsatt anställning. En fortsatt anställning kanske innebär mer avancerade arbetsuppgifter, mer förtroende på arbetsplatsen eller liknande som gör att en löneökning kan bli aktuell. En arbetsgivare kan också ha i sitt intresse att erbjuda löneökning för fortsatt arbete på grund av att det underlättar om en erfaren arbetstagare fortsätter sin anställning istället för att arbetsgivaren ska behöva anställa en ny oerfaren.

Det är därför svårt för mig att säga om du har rätt till löneökningen eller inte, då det beror på grunden till den. Jag råder dig att undersöka kring orsaken till löneökningen, vilket arbetsgivaren borde ha berättat vid erbjudandet om den. Om den är baserad på arbetet du redan har gjort, och inte det jobb du skulle komma att göra vid fortsatt anställning, så bör du få den högre lönen för den femte och sjätte månaden.

Du har hur som helst själv rätten att välja om du vill skriva på en till visstidsanställning eller inte, men eventuellt med konsekvensen att löneökningen utgår om den bygger på att du ska fortsätta där.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Frida GustafssonRådgivare