Rätten att testamentera arv från make/maka

Hej,

Händelse:

A och B är gifta. A äger fastigheten till 100%. Äktenskapsförord är skrivit där det står att B har full förfoganderätt när A går bort men att det är barnen (2st) skall ärva hälften var.

A går bort och en bouppteckning görs och B sitter i orubbat bo. B skriver ett tillägg till testamentet där hon skriver att barnen skall dela lika men att att ett av barnen skall förvärva huset i sin laglott. Är det lagligt rätt att göra så? Dessutom tror inte barn 2 att detta gått rätt till eftersom mamman var väldigt sjuk de sista 2 månaderna och mer eller mindre ständigt påverkad av morfin och alkohol.

Vad kan barn 2 göra i ett sådant här läge?

Tacksam för hjälp.

Mvh

Lawline svarar

Hej

Om jag förstår din huvudfråga rätt så har B i sitt testamente skrivit att ett av barnen ska få huset och du undrar om B kan göra så.

Reglerna om detta finner vi i Ärvdabalken (ÄB).

Jag blir lite konfunderad av du skriver att A och B hade ett äktenskapsförord med ett innehåll som beskriver vad som ska hända efter A:s bortgång. Kanske menar du testamente. Det är ju i testamente som man formulerar vad som ska hända efter döden.

Jag utgår i alla fall i mitt svar från att det fanns ett äktenskapsförord där det stod att fastigheten var A:s enskilda egendom (att den inte ska delas vid skilsmässa). Vidare utgår jag också ifrån att de två barnen var A och B:s gemensamma. I mitt svar kommer jag presentera vad som gäller om A gjorde ett testamente och vad som gäller om A inte gjorde ett testamente.

Det finns i huvudsak två sätt som makar kan ärva varandra, antingen med fri förfoganderätt eller med full äganderätt. Vid full äganderätt kan maken/makan göra precis vad hen vill med arvet. Men vid fri förfoganderätt får maken/makan göra allt den vill med arvet med begränsningen att de inte får testamentera bort det och i viss mån inte heller ge bort det i gåva (3 kap. 1 § och 3 kap. 2 § ÄB).

Om A inte hade ett testamente så är huvudregeln att B ärver allt efter A med fri förfoganderätt, det vill säga då får hon inte testamentera bort arvet (3 kap. 2 § ÄB). Detsamma gäller om det fanns ett testamente efter A där det stod att det är fri förfoganderätt som gäller. Om det däremot fanns ett testamente efter A där det var skrivet att B hade full äganderätt till A:s arv har B möjlighet att testamentera till vem hen vill.

Du använder begreppet full förfoganderätt som är en blandning mellan begreppen, men jag antar att du menar fri förfoganderätt.

Svaret på din huvudfråga, om B har rätt att testamentera arvet efter A, är alltså att det beror på om det finns ett testamente efter A och i så fall vad som står i det.

Om jag förstår din fråga rätt undrar du också om det finns möjlighet att klandra B:s testamente. Ett testamente kan bli ogiltigt om testator (B i ditt fall) var utsatt för psykisk störning vid tillfället då hen skrev under eller att hen blivit påverkad av någon annan på ett klandervärt sätt (13 kap 2 § och 13 kap. 3 § ÄB).

Hoppas du fick svar på dina frågor. Återkom annars med en ny fråga eller lämna en kommentar.

Franck OlofssonRådgivare