FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt22/05/2018

Rätten att ta del protokoll i samfällighetsförening.

Jag är medlem i en väg samfällighetsförening och av olika skäl vill jag ta del av styrelsens protokoll avseende det gångna verksamhetsåret. Har jag rätt till det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i lagen om förvaltning av samfälligheter.

Jag tolkar din fråga som att du vill ta reda på hur din samfällighetsförening förvaltats under året, t.ex. få tillgång till årsredovisningen. Svaret är ja, du har rätt att få ta del av dessa handlingar.

Vad som i lagen om förvaltning av samfälligheter menas med protokoll är t.ex. det dokument som styrelsen är skyldig att föra under en föreningsstämma. På det protokollet ska beslut som fattas på föreningsstämman antecknas och det ska hållas tillgängligt för föreningsmedlemmarna senast två veckor efter stämman (50 §).

Det är även på föreningsstämman där medlemmarnas rätt att delta i handhavandet av föreningens angelägenheter sker (47 §). Styrelsen är även skyldig att på stämman lämna upplysningar om föreningens verksamhet som en medlem begär och som kan vara av betydelse för medlemmarna (50 §).

Jag tror att du har mest framgång om du tar upp dessa saker på en föreningsstämma. Detta eftersom det ärpå stämman en medlem har rätt att få ta del av dessa angelägenheter. Ifall ni redan i år har haft er ordinarie föreningsstämma kan du begära en extra föreningsstämma. För det krävs att minst en femtedel (eller det som anges i föreningens stadgar) av samtliga röstberättigade medlemmar begär den extra stämman. När ni begär en extra stämma måste ni ange vilket ärende det är som ska behandlas (47 §).

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare