FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis29/06/2018

Rätten att försvara sig med våld mot poliser och ordningsvakter

1. Om en ordningvakt eller polis griper dig/tar tag i dig utan legitim anledning, kanske på grund av missförstånd alternativt maktmissbruk, finns det situationer där man har rätt att med våld försvara sig (nödvärn eller liknande)?

2. Spelar det någon roll om det antingen är en ordningsvakt eller en polis?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är bara vid de nödvärnssituationer som räknas upp i 24 kap 1 § Brottsbalken (BrB) som du har rätt att försvara dig med våld mot en polis eller ordningsvakt. Av de fyra situationer som räknas upp i denna paragraf är det väl egentligen bara punkt ett som kan bli aktuell i din fråga. Rätten att försvara dig med våld förutsätter då att du är utsatt för ett påbörjat brottsligt angrepp.

Gällande poliser har de en rätt att använda våld som framgår av (10 § polislagen). En polis som går utöver sina "våldsbefogenheter" enligt denna paragraf skulle kunna tänkas utsätta en person för exempelvis misshandel, vilket naturligtvis utgör ett brott (3 kap 5 § BrB). I detta läge bör du då enligt lagen ha en rätt att försvara dig med våld mot en polis så länge din våldsanvändning inte är uppenbart oförsvarlig.

Även ordningsvakter har av lagstiftaren utrustats med en rätt att utöva mer våld än gemene man tillåts utöva. En ordningsvakt får exempelvis använda våld för att avvisa eller tillfälligt omhänderta en person som stör den allmänna ordningen. Dessutom får en ordningsvakt i vissa fall även använda våld för att belägga en omhändertagen person med fängsel. En ordningsvakt ska dock alltid i första hand försöka lösa en konflikt med upplysningar och uppmaningar (8 § lag om ordningsvakter). En ordningsvakt torde överlag inte ha lika stora "våldsbefogenheter" som en polis och således kan tänkas ett något större utrymme för en enskild att försvara sig via nödvärnsbestämmelsen mot ordningsvakter.

I sammanhanget bör också tas upp att det ofta i exempelvis krogmiljö finns s.k. entrévärdar som vaktar vid dörren osv. Dessa ska inte blandas ihop med ordningsvakter då de för det första inte agerar vid myndighetsutövning och för det andra inte har någon utökad laglig rätt att bruka våld. Dessa har samma rätt som vem som helst att bruka våld vilket innebär att en entrévärd inte har rätt att bruka våld för att exempelvis avvisa dig från en viss plats. En entrévärd som brukar våld kan således för det mesta sägas ha påbörjat ett brottsligt angrepp mot dig, varvid du med nödvärn har rätt att försvara dig med våld (som inte är uppenbart oförsvarligt).

Sammanfattningsvis har du alltid rätt att försvara dig med våld vid en nödvärnssituation. Mot poliser och ordningsvakter är det dock alltid svårt att avgöra huruvida en nödvärnssituation verkligen föreligger då dessa utrustas med en "rätt" att bruka mer våld än gemene man. Gällande exempelvis entrévärdar bör dock utgångspunkten vara att ett påbörjat våldsangrepp utgör ett påbörjat brottsligt angrepp, varvid du har en rätt att försvara dig med rimligt våld enligt nödvärnsbestämmelsen.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare